Se till att Göteborgs 174 700 bilister kan köra obehindrat genom berget.

En tunnel är en väldigt komplex anläggning och vem som helst släpps inte ner för att göra arbetet. När Trafikverket behövde uppgradera Lundby-tunneln i Göteborg under 1,5 år var kravlistan lång; belysning, övervakning av trafiken, styrning med hastighetsskyltar, bommar om något skulle hända, stora fläktar, vanlig el, nödkraft i form av diesel, batteridrift på vissa utvalda punkter. Allt skulle ses över eller bytas ut. Samtidigt som trafiken fortfarande måste flyta.

Valet föll på Midroc Electro. En bred kunskap om system, installation, automation och sam-arbetsförmåga var vinnande i upphandlingen. Som bilist möter man moderniseringen i form av ett smidigare trafikflöde, stora informationstavlor ovanför tunneln som berättar om gällande trafiksituation, hastighet och även indirekt genom en säkrare passage. 2 060 meter tunnel är nu uppgraderad och moderniserad med ett av de mest avancerade styrsystemen i landet.