Varför dricker personer i rullstol bara te?

20 procent av Sveriges befolkning lever med någon typ av funktionsnedsättning. Trots att flera personer omkring oss lever med funktionsvariationer råder det en stor okunskap när det kommer till tillgänglighetsarbete på arbetsplatser – till exempel när det gäller enkla saker som att göra det möjligt för rullstolsburna att nå kaffekopparna.

Inom Granitor Properties stadsbyggnadsprojekt Embassy of Sharing arbetar man för att skapa en inkluderande plats där man ser alla människors värde. Experter inom tillgänglighet har bjudits in till vårt community för att dela sina kunskaper och inspirera hur man bygger en stadsdel som inkluderar alla.

I samband med webbinariet Insight by Embassy of Sharing pratade vi med Fatmir Seremeti och Magnus Berglund från Handiscover för att ta reda på vad som krävs för att bli bäst i världen på tillgänglighet. 

Fatmir Seremeti, paralympier, entreprenör och föreläsare drabbades som 13-åring av grön starr och förlorade 80 procent av sin syn på två år. Världen vändes upp och ner och livsglädjen försvann.

"Jag gick in en mörk period och undrade om jag kunde göra allt det där som alla andra gör. Att resa, skaffa en utbildning, träffa kärleken och leva ett vanligt svenssonliv. Jag kände ingen som var blind och hade fördomar om hur blinda människor levde sina liv."

När en kvinna från Specialpedagogiska institutet introducerade Fatmir till idrotten väcktes ett intresse för goalball. Detta blev en vändpunkt i Fatmirs liv. Här fann han ett sammanhang och fick lära känna fler i samma situation.

Idag bor Fatmir i Malmö med sin familj och har representerat Sverige i EM, VM och Paralympics i goalball. Han är en framgångsrik föreläsare och arbetar idag som heltidsanställd på Handiscover. Nyligen lanserade Handiscover Accessability Managment Program, som syftar till att mäta, förbättra och utveckla arbetsplatser för att öka tillgängligheten.

"Som en del av programmet finns en utbildningsdel, där vi talar öppet om hur det är att leva med en funktionsnedsättning och hur man ska tänka när man bemöter kunder som stöter på funktionshinder. Det är viktigt att man vågar fråga vad människor har för behov och att våga erbjuda sin hjälp."

Fatmir berättar specifikt om en situation när han och hans vänner satt på en restaurang och var redo att beställa. Servitören tar först vännernas beställning och när det blir Fatmirs tur att beställa, vänder sig servitören till hans vänner och frågar dem vad Fatmir vill ha.

"Det är inte av elakhet som människor gör sådana saker. Det handlar bara om okunskap. Och det är just detta vi vill motverka genom att utbilda personal och uppmuntra till en öppen dialog."

Att tjäna på att arbeta med tillgänglighet

Företag lägger idag mycket tid och resurser på målgruppsanalyser och riktade erbjudanden, men det finns en målgrupp som inte prioriteras. I en amerikansk studie valdes 40 företag ut (av 140 stycken) för att bli utsedda till "champions" (segrare), vilket innebar att de uppfyllde vissa kriterier för tillgänglighetsarbete. Det visade sig att dessa 40 företag hade en 28 procent högre vinst. Något som kan tyda på att det finns ett samband mellan att arbeta aktivt med tillgänglighet och en ökad vinst.

Magnus Berglund är idag tillgänglighetschef på Handiscover och har tidigare arbetat på Scandic där han bidrog till att göra hotellkedjan till den mest tillgängliga i världen.

"Vi måste börja släppa in personer med funktionsvariationer i arbetslivet, både när det kommer till att anställa men även till att rikta och anpassa erbjudanden för att attrahera dem som köpare. Jag minns specifikt ett exempel där en hel konferens med 400 personer bytte anläggning för att en person i rullstol fick en bättre upplevelse på en annan anläggning. Och precis så fungerar det. En person har med sig en grupp av människor till restaurangen, på resan eller till konferensen. Om personen med funktionsvariation blir dåligt behandlad så är det helt plötsligt inte bara en kund som gått förlorad utan en hel grupp."

Att göra platser tillgängliga handlar inte om att köpa in kostsam teknik eller nya system. En så enkel sak som att se till att kaffekopparna är i rätt höjd för att personer i rullstol ska nå dem är exempel på en åtgärd som är så lätt att göra – och inte kostar en krona. Magnus berättar att han ofta upplevt att kaffekopparna står för högt upp för att nå om man sitter i rullstol. Han skämtar om att det verkar som att rullstolsburna bara dricker te.

Hur kan man som arbetsgivare tänka när det kommer till att anställa personer med en funktionsnedsättning?

Fatmir har sökt många jobb genom åren och har alltid skrivit i sin ansökan att han har en synnedsättning.

"Fråga mig inte hur många jobb jag sökt... Hur många tror du jag fått? Noll. Arbetsgivare måste börja se personen. Vad har den för kompetenser? Börja med att fråga vad den kan bidra med, sedan kan man som arbetsgivare fråga vad man kan göra för att underlätta för personen."

Så, hur blir man bäst i världen på tillgänglighet?

Fatmir Seremeti och Magnus Berglund menar att det handlar om att inse att ingen är perfekt, och att man kommer göra misstag. Det viktigaste är att man försöker och att man har ett öppet sinne.

"Tänk in tillgänglighetsarbete redan i början när du startar ett företag eller bygger ett nytt hus – allt ifrån hur man sätter på spisen, till att alla ska kunna boka en tvättid. Använd den nya tekniken som ständigt utvecklas för att möjliggöra för fler. Ett bra tips för att skapa förståelse är att faktiskt testa – hyr in en rullstol och låt personalen testa under en dag. Det kommer garanterat att skapa dialog."

Handiscover vill skicka med några sista ord till alla: "Våga ge alla en chans. Våga fråga. Och våga göra fel!"


Embassy of Sharing

Så här formar vi framtidens samhälle.

Läs mer