”Lokalerna ska vara lite sticky. Som vi.”

Intervju med Nicklas Persson, VD på AddPro. Företaget ska flytta in i The Edge, Hyllie i Malmö.

Egentligen fanns inga planer på att flytta, men ibland dyker rätt erbjudande upp i god tid och då gäller det att vara framåtlutad och agera. Så när AddPro fick erbjudandet om att skriva kontrakt på penthouse-lokalerna i nya The Edge, då gjorde de precis så – agerade.

Vilka är AddPro och vad gör ni?
”Vi är konsulter som verkar i digitaliseringens framkant. Man kan säga att vi med uppbackning av digital teknik som cloudlösningar och applikationer säljer konkurrenskraft. Vi digitaliserar våra kunders verksamheter och förbättrar deras affär."

Vilken sorts människor jobbar hos er?
"Tänkande och skapande människor. Här är många teknikintresserade, med teknisk kompetens och analytisk förmåga. Vi är personer som har lätt för att se hur teknik kan göra skillnad i en verksamhet, och vi kan förklara vad den kan uträtta. Men vi är också människointresserade, sociala – så som folk som vill vara med och påverka och göra skillnad i regel är."

Vad hade ni för krav på lokalerna när ni började snegla på The Edge?
”Läget. Det kommer allra först och främst. Vi brukar säga att vi är moderna nomader. Vi reser mycket, rör ofta på oss där ute. Därför är närhet till flyg, tåg, buss och motorvägar ett måste. Lokalerna är vår bas, vår dockningsstation, platsen vi utgår ifrån och återvänder till för att samlas och samarbeta. Dessutom är det vår uppfattning att lokalerna ska vara attraktiva och förmedla en känsla av att ’här kan jag tänka mig att jobba – i den här miljön vill jag gärna verka’.”

Så lokalerna ska säga något om er och ert varumärke?
”Absolut! Vi har en strategi att vi ska vara en aning sticky, att vi ska göra intryck på våra kunder och att inte ge upp. Vi bökar ofta lite med våra uppdragsgivare, utmanar dem att se nytt, se vår infallsvinkel och hur den kan hjälpa dem. Därför ska lokalerna också ha en sticky-faktor. De ska spegla oss, sticka ut och göra intryck. Och så ska de naturligtvis vara fräscha och funktionella.”

Vilka möjligheter ser ni med lokalerna i The Edge?
”Nu sitter vi ju redan i Hyllie och gillar området, så många möjligheter kommer redan med utvecklingen här. Men genom att flytta till The Edge kan vi bland annat dra fördel av den konferensdel Midroc bygger i botten av huset. Vi håller själva ofta föreläsningar, och bjuder in, och då kan vi hålla till i huset. Där blir även ett lyft för personalen med tillgängligare bilparkering i huset bredvid, samt en servering i bottenplan. Smidigt att ha detta så nära. Sedan ska vi inte glömma takterrassen. Vi bor visserligen i ett land med kort utesäsong, men fina dagar blir terrassen en härlig bonus för oss alla på AddPro, en möjlighet att kunna gå ut och fika, njuta av den storslagna utsikten över hela Malmö. Terrassen skiljer ut sig. Som vi.”

Hur fick ni kännedom om The Edge?
”Det var Midroc som kontaktade oss. Så det var klassiskt säljarbete från deras sida. Och de gjorde det bevisligen bra (skrattar), för vi nappade ju. Dessutom var det så att vi såg en chans att vara proaktiva, att inte vänta tills vi måste börja leta efter nytt, utan faktiskt flytta med en idé och ett uppsåt. Innan behovet uppstod.”