28 april 2014

Unga ska lockas till ingenjörsyrket via Midroc Challenge

Industrin tampas med stora svårigheter att rekrytera ingenjörer. Samtidigt visar forskning att de elever som siktar på ett specifikt yrke är de som klarar matematiken bäst. Midroc tänker långsiktigt och satsar på att få gymnasielever intresserade av matematik – och ingenjörsyrket.

Den 29 april bjuder Midroc in gymnasieelever i Stockholm till en utmaning; att bygga ihop industrimaskiner – i lego. Legorobotarna ska programmeras och köras på en bana som liknar de spår som finns i en gruva. Eleverna ska själva planera sitt robotprojekt; göra en ritning, tidsplan och budget. Sedan byggs varje robot efter ritningen och programmeras med hjälp av en dator. Ingen testkörning är tillåten på banan före tävlingen, så de måste med formler beräkna när det är dags för roboten att svänga. Eleverna tävlar om vilken robot som klarar banan bäst, men även faktorer som budget och helhetstänk räknas in i slutresultatet. Vinnande lag får besöka LKAB:s gruva i Kiruna.

Tävlingen, Midroc Challenge, är ett resultat av KTH-studenten Tecla Malmströms examensarbete. Tecla har studerat hur företag kan få fler elever motiverade att studera matematik. Forskning visar att de elever som klarar matematiken bäst är de som siktar på ett specifikt yrke, eller en utbildning som kräver matematik.*

– Man pratar en hel del om att elever måste veta vad de har att välja mellan för att kunna och våga välja. Matematiken måste ha mer verklighetsförankrade uppgifter och starkare koppling till företagsvärlden. Att lärare och föräldrar pushar innebär en form av yttre motivation som är bra, men inte lika bra som inre motivation, något som är omöjligt om eleverna inte känner till hur det är att arbeta som exempelvis ingenjör. Vi måste fokusera mer på eleven och erbjuda smakprov samt visa vilka möjligheter hen har. Det är enbart då eleven kan få inre motivation till att klara sina studier, säger Tecla Malmström, student på KTH och ansvarig för Midroc Challenge.

– Vi måste tänka långsiktigt för att få en större bredd av ingenjörer att rekrytera. Det finns helt enkelt för få. Forskningen visar att elever med en tydlig bild av vilket yrke de vill studera till klarar också matten. Ingenjörsyrket är otydligt och det är viktigt att vi i näringslivet ger ungdomar möjligheten att träffa ingenjörer i det verkliga yrkeslivet på ett lockande och tillgängligt sätt. Därför har vi initierat Midroc Challenge. Förhoppningsvis kan vi på det här sättet också locka fler tjejer till yrket, säger Linda Mägi, HR-ansvarig på Midroc.

* Artikel i Nomad, nordisk matematik didaktik, volym 18, nummer 1 mars 2013; "I need advanced mathematics to pursue the career of my choice". Innehåll: Vad som får elever att välja vidarestudier som innefattar matematik.

Länkar med exempel på vad man kan bygga med legot:

http://www.youtube.com/watch?v=cETV5WGB6kQ
http://www.youtube.com/watch?v=kSHjElLNBVU

Se ett kort filmklipp på DN.se, där bl.a. HR-ansvariga Linda Mägi intervjuas

För mer information kontakta:

Tecla Malmström, student KTH och ansvarig för Midroc Challenge, tecla.malmstrom@midroc.se, tel. 073-036 71 60
Linda Mägi, HR-ansvarig Midroc, linda.magi@midroc.se, tel. 010-470 71 66

Januari 2022 blev vi Granitor

Som Midroc har vi tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar i över 25 år. Nu har vi blivit Granitor. Samma människor, samma engagemang, samma möjligheter – nytt namn.

Läs mer om namnbytet här