Anders bloggar från Indonesien

Anders Borssén på Midroc Automation är först på plats på Papua. I höst får han sällskap av sin fru och en handfull kollegor. Både Anders och Midroc hoppas få vara kvar ett bra tag. Midroc åtminstone till år 2040. Nu kan vi följa livet på Papua genom Automationsbloggen.

Säg ordet gruva och de flesta människor tänker djupt ner i marken. Men på den indonesiska ön Papua ligger gruvan Grasberg på över 4000 meters höjd och för att ta sig dit ska man först upp till bergsstaden Tembagapura på drygt 2000 meter. I staden som vuxit fram med gruvarbetarna och deras familjer bor idag närmare 15000 invånare.

– Här är familjerna med till skillnad mot många andra gruvorter. De som inte jobbar i gruvan arbetar i skolan, på sjukhuset eller i affärerna. Det lilla gruvsamhället har blivit en stad och växer hela tiden.

– Samtidigt är det en ganska isolerad plats. Det är bara personal som har tillstånd från gruvägarna och sju stammar med papuansk befolkning, som får komma hit. Papuanerna har automatiskt tillstånd då gruvan ligger på mark som tidigare ägdes av dessa stammar.

Den som berättar det är Anders Borssén. Han är på plats för att kratta manegen för övriga medarbetare från Midroc Automation som ansluter i höst.

Anders Borssén har tidigare jobbat i Kiruna och varit med och skapat den trafikstyrningslösning som fick Grasberggruvans ägare Freeport-McMoRan intresserade. Ordern som det amerikanska företaget lagt kan till slut vara värd upp mot 1,5 miljarder kronor för Midroc.

Anders Borssén åkte ner till Papua första gången i slutet av januari. Nu pendlar han fram till september då även frun Gunilla flyttar ner, åtminstone för ett år. Anders är fullt upptagen med att installera sig, både på jobbet och i staden.

– Det går inte att få tag på allt här. Man kan till exempel köpa en tv men inte en antennkabel. Men alla är väldigt hjälpsamma och lånar ut sina prylar. De har ju någon
gång själva kommit upp hit som nya och ställts inför samma problem.

Här finns bara enkelvägar

I september kommer som sagt ytterligare medarbetare från Midroc. En handfull personer ska då sätta igång driften av trafikledningssystemet (CIP).

Till skillnad från gruvan i Kiruna så finns här bara enkelvägar. Trafiken in och ut ur gruvan måste hanteras med stoppskyltar, bommar och trafikljus.

Andra delen i projektet startar i mars nästa år. Då installeras ett system (DMLZ) som styr lastningen av lastbilarna. Stenen som tas ut ur gruvan skickas ner i ett hål. Här finns en tappläpp, ett slags tratt som styrs med joystick från kontrollrummet.

Den tredje delen i projektet är de förarlösa tågen (GBC) som ska börja köras till
hösten nästa år.

För Anders Borssén är detta hans första utländska uppdrag. Mycket är annorlunda men en sak är i alla fall som hemma – det är svensk sommarvärme – här dock året runt. Dessutom faller 5000 millimeter regn per år och endast runt tio dagar brukar vara regnfria.

– Det är tur att man är från Västkusten och är van vid regn.

När Anders är ledig brukar han åka ner till låglandets tropiska värme. Är han ledig en längre tid har han tillgång till en villa på Bali. Här finns sol och bad och möjlighet att både surfa, dyka och spela golf.

– Det är ganska skönt att mellanlanda här när man är på väg hem.

– Vårt arbete med anläggningen hjälper till både miljö- och energimässigt, eftersom
systemet tar ut malmen tio gånger bättre jämfört med dieseldrivna truckar. I och med
att hela underjordsoperationen fjärrstyrs och man kan ta ut malmen via förarlösa tåg ökar
dessutom personsäkerheten och arbetsmiljön förbättras, säger Jonas Bergmark,
divisionschef Midroc Automation.

Blir kvar några år

Midroc har än så länge kontrakt fram till 2017. Men både Anders Borssén och Jonas

Bergmark ser bolagets framtid i Indonesien på längre sikt. Midroc vill gärna vara
med och utveckla gruvlogistiken i världen och då är Asien en tänkbar marknad och
en bas i Indonesien en bra utgångspunkt.

– Jag hoppas att vi har lyckas skapa en permanent etablering i Indonesien där
gruvindustrin framförallt är vår kundbas, säger Jonas Bergmark. I Freeportgruvan
sker en ständig expansion och i varje steg bygger man ut och vid varje tillbyggnad
behövs vi. Jag hoppas att vi kan vara med fram till minst år 2040.

Artikel från LINQ nr 9

Den här artikeln publicerades ursprungligen i vår kundtidning LINQ, nr 9 2014. Alla tidigare nummer av tidningen hittar du här: Midroc LINQ

Besök bloggen här.