Anton Bergholtz

Anton Bergholtz är Lead Automation Engineer och projektledare på Midroc Automation. Han är stjärnskottet som på bara några år lyckats nå rollen som projektledare för drift och underhåll av alla tunnlar och broar i Göteborg med omnejd.

Redan som ingenjörsstudent på Chalmers hade Anton en aning om att projektledare skulle vara något som passade honom. För som han säger själv har han alltid gillat att planera, strukturera och jobba med människor. Han ser sig som en ”team player” som drivs av att jobba med andra för att nå bästa resultat. Samtidigt som miljön ska vara prestigelös.

– När jag fick nys om Midrocs traineeprogram kändes det som något som skulle passa mig. Det checkade av alla mina önskemål om en framtida arbetsplats. Särskilt eftersom man får möjlighet att gå igenom konstruktion, programmering och projektledning under traineetiden på ett och ett halvt år. Jag var väldigt säker redan från start att jag ville gå åt projektledarhållet.

Det visade sig också att Midroc är en organisation som man kan klättra snabbt i om man visar framfötterna. Efter bara några år nådde Anton sitt mål att bli projektledare.

– I början ledde jag mindre projekt, men allt eftersom växte ansvaret. Idag är jag självgående som projektledare mot vår uppdragsgivare Trafikverket med drift och underhåll av broar och tunnlar i göteborgsområdet. Men det finns alltid hjälp att få inom Midroc om jag känner mig ute på hal is. Min erfarna projektledarkollega Magnus Willforss har varit som en mentor och ställer alltid upp som bollplank. Det är skönt och gör att jag känner mig trygg!

Vilka egenskaper krävs för att passa i projektledarrollen?

– Att vara strukturerad, noggrann och tydlig med sina medarbetare är A och O. Sedan måste man också klara av att ha många bollar i luften. Det är många projekt, anläggningar och personer i omlopp som man arbetar och samordnar med. Det kräver att man hittar effektiva och genomtänkta planer för att riskminimera. Exempelvis får det ju väldigt stora konsekvenser om man måste stänga ner en tunnel i rusningstrafik.

Anton fortsätter:

– Sen måste man ju kunna tekniken bakom allt. Bland det roligaste är att man dels får jobba med de bitarna på kontoret och dels se hur saker fungerar ute i fält. Det vi jobbar med är väldigt verklighetsförankrat. Man gör allt från att etablera kundkontakt och jobba tillsammans mot en lösning på ett problem till att projektera projektet, bygga apparatskåp, programmera och ta anläggningar i drift. Det är det som hör Midroc Automation unikt och jobbet intressant!

Arbetet i tunnlar är spännande för många – kan du beskriva den tekniska komplexiteten i projektet eller projekten?

– Vi jobbar med styr- och övervakningssystemen i Göteborgs tunnlar, broar och pumpstationer. Vi gör förebyggande och avhjälpande underhåll, samt nyinstallations- och reinvesteringsarbeten på uppdrag av Trafikverket. Mycket av komplexiteten i arbetet ligger installationen av styrsystem i anläggningarna. Typiska uppdrag är till exempel att uppdatera PLC/SCADA-kod för exempelvis trafikskyltar, brandbekämpningssystem, kameror, ventilation och tunnelbelysning. Det ställer höga krav på tekniskt kunnande att hantera dessa system, samtidigt som trafiken ska kunna passera obehindrat och säkert.

Vad har du siktet inställt på för framtiden?

– Jag är väldigt nöjd med Midroc och positionen jag har. Det finns alla möjligheter för mig att utvecklas inom företaget. Exempelvis finns det alltid saker man kan bli bättre på under paraplyet för projektledning. Som att effektivisera arbetet och hantera stressande situationer. Men även komma på tekniska lösningar, avslutar Anton.