5 tips för närvaro på jobbet – med självmedkänsla

Närvaro är viktigt för att vi ska kunna hålla stressnivåerna nere och ha en hållbar arbetssituation. Ett effektivt sätt att bli mer närvarande är genom empati. – Mindfulness och medkänsla går hand i hand, säger mindfulnessinstruktören Danny Cranmer.

Vill du öva upp din förmåga att vara närvarande i nuet? Oavsett om du är tillbaka på arbetsplatsen eller om du för det mesta befinner dig i hemmet så finns det många bra stunder att ta vara på.

Enligt Danny Cranmer är både kontoret och hemmakontoret optimala platser för att öva upp ditt fokus och minska den upplevda stressen. Det är nämligen på arbetsplatsen och i ditt hem du troligen är som minst medvetet närvarande – och där du kan göra störst skillnad i din stressnivå. 

Utmana din nyfikenhet

På platser där du tillbringar mycket tid mattas din nyfikenhet på omgivningen av.

– Det gör att du inte upplever nuet lika nyanserat och rikt som när du befinner dig i nya miljöer, förklarar Danny Cranmer. Jämför med när du reser. Då gläds du mer åt varenda detalj du ser, hör, doftar och känner – du är naturligt mindful och får ofta en känsla av mening och närvaro. Utmana dig själv att vara nyfiken och uppmärksam även i de miljöer där du vistas mycket.

Fem tips för mindfulness

När vi under lång tid upplever att vi inte kan hantera livets alla uppgifter, samtidigt som vi inte får tillräckligt med återhämtning, reagerar kroppen på samma vis som när vi befinner oss i en hotfull situation. Då aktiveras det sympatiska nervsystemet, samma system som går igång när kroppen förbereder sig för kamp eller flykt, förklarar Danny Cranmer.

– Det positiva är att även korta stunder av aktivering av det parasympatiska nervsystemet gör att blodtrycket sjunker och att kroppen utsöndrar må bra-hormonet oxytocin. Det räcker alltså att införa några få, goda vanor under arbetsdagen för att minska stressnivån.

Midroc-chefen ser utmaningarna

Någon som märkt att mindfulness hänger väl ihop med välmående medarbetare är Cecilia Molvin, marknads- och kommunikationschef på Midroc Properties. Som arbetsledare är hon positiv till om folk går och tränar, yogar “eller bara går ut för att se på horisonten en stund”.

– Vi behöver pausa och checka in med oss själva med jämna mellanrum för att må bra. Att träna mindfulness handlar om att vara hundra procent närvarande i det man gör. Om du bara stressar från en uppgift till en annan hinner du inte ställa om. Hon är medveten om utmaningarna med att vara närvarande på arbetet men menar att det är viktigt att vi tar oss tid att stanna upp och öva på närvaro under arbetsdagen.

– Det är något vi alla måste hjälpas åt med och påminna varandra om för det är så lätt att glömma. Många av oss är uppe i varv, stressade och har "reaktiva beteenden" på situationer och människor. Nyckeln till att vara närvarande är att checka ut och stressa av – så att man kan checka in och vara där när det gäller, säger hon.

Hemmakontor? Acceptera läget

När det gäller att jobba hemifrån tror hon att mycket handlar om att acceptera läget.

– Mycket stress kommer från det faktum att vi vill att saker ska vara annorlunda. Sedan ska man nog också försöka se till att arbetsdagen inte blir helt uppbokad i digitala möten utan pauser. Om vi bara inser att “nu är det så här”, och att vi måste navigera dessa okända vatten oavsett, då kan vi vara lite mer snälla mot oss själva och andra, säger Cecilia Molvin.

Ämne / Tema
Läs mer inom Företagskultur & möjligheter

Sandra von Lüders: det här ska du tänka på vid förhyrning

Fungerar det att hyra nybyggda kontor oavsett konjunktur? Och hur gör man i tider där man bara kan träffas digitalt?

Läs artikeln nu

Här är Danny Cranmers fem bästa tips för mer mindfulness:

Vill du öva upp din empatiska förmåga? Här är Danny Cranmers Rule of 3:

1. Skriv upp tre saker som du är tacksam över.

2. Skriv upp tre saker som du vill göra för dig själv idag.

3. Skriv upp tre saker som du vill göra för någon annan.

Upprepa varje dag eller när du har möjlighet. Lycka till!

Ämne / Tema
Läs mer inom Företagskultur & möjligheter

Sandra von Lüders: det här ska du tänka på vid förhyrning

Fungerar det att hyra nybyggda kontor oavsett konjunktur? Och hur gör man i tider där man bara kan träffas digitalt?

Läs artikeln nu